null

تعداد جلسات: 7 جلسه

null

مدت دوره: 90 دقیقه آموزش

خرید دوره آموزشی

محمدجابر سالاری

محمدجابر سالاری

بیش از 10 سال سابقه تدریس به شیوه های نوین و دوره های مهارت های معلمی

ارشد تکنولوژی آموزشی از دانشگاه خوارزمی

از مدیران گروه آموزشی ریواس

null

مدال کیفیت ویدئو آموزشی

null

این دوره مناسب چه کسانی است؟

کلیه آموزگاران، دانشجو معلمان و حتی والدین علاقه‌مند

این صفحه را به دوستان خود بفرست

null

مشاهده آنی پس از خرید

null

امکان بازگشت وجه طبق قوانین

null

امکان ارتباط با استاد

  • جلسه 1 : طراحی بازی یک کار تیمی است

    • مقدمه درباره دوره
    • تعریف بازی
    • از بازی در کدام قسمت آموزش می توان استفاده کرد؟ ایجاد انگیزه، تدریس، تثبیت و تعمیق یا ارزشیابی؟
    • چرا از بازی و گیمیفیکیشن در آموزش استفاده کنیم؟
    • چرا از یک پدیده به ظاهر مفرح به مانند بازی در یک موضوع جدی و رسمی به نام آموزش استفاده کنیم؟
    • پنج حسرت و افسوس بزرگ انسان ها در هنگام مرگ چیست؟
    • چگونه می توان از افسوس های زندگی نجات یافت؟
    • آیا بازی ها به ما در زندگی هم کمک می کنند؟
    • آیا می توان از طریق بازی و گیمیفیکیشن از زندگی لذت برد؟
    • آیا می توان از طریق بازی و گیمیفیکیشن ارتباط اجتماعی بهتری داشت؟
    • آیا می توان از طریق بازی و گیمیفیکیشن شادتر بود؟
    • آیا می توان از طریق بازی و گیمیفیکیشن جرئت ابراز وجود بیشتری در زندگی داشت؟
    • آیا می توان از طریق بازی و گیمیفیکیشن به آرزوهایمان دست پیدا کنیم؟
    • در هر شغلی و جایگاهی هستیم چگونه مخاطب را درگیر و علاقه مند نماییم و چگونه آن را حفظ نماییم؟
    • اصطلاح غوطه وری یعنی چه؟
    • آیا بازی می تواند انگیجمنت و غوطه وری مخاطب را افزایش دهد؟
    • بازی و گیمیفیکیشن، یادگیری و یادسپاری مفاهیم پبچیده و سخت را آسان می کند؟
    • آیا بازی و گیمیفیکیشن باعث بهبود عملکرد دانش آموز می شود؟
    • چرا باید بازی را به عنوان یک فعالیت هدفمند به رسمیت شناخت؟
  • جلسه 2 : مبانی بازی

    • نظریات پشتیبان بازی و بازی وارسازی
    • اصول طراحی بازی
    • اصل مشارکت چیست
    • آیا بازی باعث افزایش سطح مشارکت دانش آموزان می شود؟
    • تعریف مشارکت چیست؟
    • چگونه می توان مشارکت دانش آموزان را به بالاترین سطح ممکن رساند؟
    • نظریه فلو یا جریان چیست؟
    • بین سطح توانایی دانش آموز و انتظار معلم چه رابطه ای وجود دارد؟
    • بیشتر بودن انتظار معلم نسبت به سطح توانایی دانش آموز مفید است یا مضر؟
    • بهترین حالت بین انتظار معلم و توانایی دانش آموز چیست؟
    • آیا یک بازی را می توان برای تعداد زیادی دانش آموز با توانایی مختلف اجرا کرد؟
    • حس ایجنسی چیست؟
    • ارتباط ایجنسی با بازی چیست؟
    • اصل لنگر چیست؟
    • چگونه می توان از اصل لنگر در بازی استفاده کرد؟
    • در بازی هدف ها را چگونه باید چیدمان کرد؟
    • اصل ام نوائی چیست؟
    • چگونه می توان از اصل هم نوائی در طراحی بازی استفاده کرد؟
    • استراتژی محوشوندگی چیست؟
    • جایگاه اصل محوشوندگی در طراحی بازی ها کجاست؟
    • جایگاه تحلیل مخاطب در طراحی بازی چیست؟
    • چند مدل بازیکن در بازی ها داریم؟
    • بازیکن اکتیو و لیدر چگونه است؟
    • بازیکن ری اکشن چه ویژگی دارد؟
    • بازیکن استراتژیست چگونه است؟
    • بازیکن جست و جوگر چه ویژگی دارد؟
    • چه محتوایی برای طراحی بازی مناسب است؟
    • حجم ماده درسی مناسب برای طراحی یک بازی چه میزان است؟
    • چه تعداد دانش آموز را برای انجام یک بازی برگزینیم؟
    • اصل زیگارنیک چیست؟
    • چگونه می توان از اصل زیگارنیک در طراحی بازی استفاده کرد؟
  • جلسه 3 : نظریات پشتیبان

    • نظریه انگیزش، درونی و بیرونی
    • آیا همه دانش آموزان انگیزه درونی دارند؟
    • تاثیرانگیزه درونی بیشتر است یا بیرونی؟
    • جایگاه بازی در افزایش انگیزه چیست؟
    • نظریه یادگیری اجتماعی
    • چگونه می توان از نظریه یادگیری اجتماعی در بازی استفاده کرد؟
    • قول و قرار بین معلم و دانش آوز چگونه به یادگیری اجتماعی کمک می کند؟
    • چگونه می توان در کلاس تمرینات را با بازی و مسابقه حل کرد؟
    • بازخورد مثبت و منفی
    • در بازی کدام بازخورد کاربرد بیشتری دارد؟
    • کدام بازخورد برای کاربران مبتدی و کدام برای کاربران حرفه ای مناسب است؟
    • رسانه و ابزار بازخورد چیست؟
    • چند مثال برای بازخورد
    • چه عناصری در انتخاب بازخورد در طراحی بازی کلاسی اهمیت دارد؟
  • جلسه 4 : انواع بازی ها

    • بازی های سرگرمی، هدف بازی های سرگرمی، بازی های جدی، هدف طراحی بازی جدی
    • یک نمونه بازی جدی
    • بازی آموزشی، یک بازی جدی است؟
    • بازی های شبیه سازی
    • بازی وارسازی یا گیمیفیکیشن
    • تفاوت بازی و بازی وارسازی چیست؟
    • معلم ها از کدام نوع از بازی ها استفاده کنند؟
    • چرا استفاده از بازی های آموزشی دشوار است؟
    • مزیت بازی وارسازی نسبت به بازی آموزشی چیست؟
    • عناصر و اصطلاحات بازی
    • آیا در یک بازی باید همه ی عناصر وجود داشته باشد؟
    • مکانیک بازی و مثال هایی از مکانیک های بازی
    • دینامیک بازی
    • داستان و استوری در بازی
    • لیست امتیازات یا لیدربورد
    • لیست امتیاز کوچک و لیست امتیازات بزرگ
    • مثالی از استفاده از لیست امتیاز یا لیدربورد
    • چرا از لیست امتیاز استفاده می کنیم؟ و مزیت استفاده از لیست امتیاز کوچک چیست؟
    • کالا مجازی در بازی چیست؟
    • مدال ها  و ماموریت ها در بازی
    • چگونه ماموریت ها در بازی چیدمان می شوند؟
    • مرحله و درجه در بازی
    • امکان هدیه دادن در بازی
    • دادن جان اضافه به بازیکنان، دادن اختیار به دانش آموز به عنوان جایزه
    • جادویی کردن محیط کلاس
  • جلسه 5 : راهبردهایی برای استفاده معلمان از بازی در کلاس درس

    • دینامیک های بازی
    • قالب پلکس
    • ۲۰ تجربه ی مفرح بازی
    • تجربه مفرح شیفتگی
    • چالش و رقابت در بازی
    • رقابت مستقیم و غیرمستقیم
    • تجربه مفرح اتمام
    • تجربه کشف کردن
    • تجربه ی ابراز
    • استفاده از آواتار
    • تجربه مفرح فانتزی
    • احساس راحتی در بازی
    • داستان یا استوری در بازی
    • معنا و هدف در داستان بازی
    • یک مثال از شرکت گوگل
    • کارکرد داستان در ویکی پدیا
    • استفاده از داستان و بازی وارسازی برای ایجاد علاقه در حل تمرین
    • یک نمونه بازی وارسازی در کلاس درس
    • نحوه ی طراحی ماموریت ها
    • استفاده از دینامیک شانس
    • نمونه هایی از جایزه های معنوی
    • در بازی، بازنده وجود دارد؟
    • آیا پاداش‌ دادن و گذراندن ماموریت ها به تنهایی بازی هستند؟
  • جلسه 6 : انواع بازی ها

    • نمونه هایی از بازی های آموزشی
    • بازی های مناسب پرسیدن درس
    • بازی پانتومیم
    • بازی پیدا کردن اسم
    • بازی های دایره ای
    • بازی های پازل
    • بازی های آموزشی چند درصد درگیری ذهنی دانش آموزان را افزایش می دهد؟
    • یک نمونه بازی آموزشی اجرا شده در کلاس درس
    • بازی وارسازی و گیمیفیکیشن
    • بازی وارسازی در تجارت
    • کارت وفادری در بازی
    • استفاده از بازی وارسازی برای معرفی فضاهای مدرسه به دانش آموزان
    • استفاده از بازی وارسازی در راهنمایی و رانندگی
  • جلسه 7 : استفاده از بازی وارسازی در آموزش آموزش

    • سیستم نمره دهی از نگاه بازی وارسازی
    • حق اصلاح
    • تکلیف و تمرین با استفاده از بازی
    • هدف نهایی بازی گونه کردن آموزش چیست؟
    • در بازی می گوییم جواب را می دونی پس پاداش بگیر
    • سیستم نمره دهی افزایشی
    • تکلیف های جادویی
    • برنده در بازی تکالیف
    • تکالیف جذاب مبتنی بر بازی
    • کار عملی اجرای بازی وارسازی در کلاس درس
    • شیوه ی بازی گونه کردن کلاس به صورت عملی
    • بازی تیم پنج نفره ات را بساز
    • تم بازی، تم مورد علاقه دانش آموز باشد.
    • استفاده از مکانیک شانس در بازی
    • در یک بازی موفق یک برنده و بقیه بازنده وجود ندارد.
    • رقابت اصلی با خویش است.
    • توجه به تفاوت های فردی در بازی
    • نکات اخلاقی استفاده از بازی در آموزشی
    • باید بازی دانش آموزان را کنترل کنیم
    • نقطه ی پایان استفاده از بازی در آموزش چیست؟
    • با استفاده از بازی، دانش آموز را فریب ندهیم
    • چه زمانی دستاوردها در بازی برای دانش آموزان بی اهمیت جلوه داده می شود و راه حل چیست؟
    • پرهیز از مقایسه کردن و تاکید زیاد بر روی برنده و بازنده
    • تقلید، خوب یا بد؟
    • نوآوری چیست؟
    • تقلید در بازی و بازی وارسازی

راهبردهایی برای استفاده معلمان از بازی در کلاس درس

در طول سال های معلمی و بعد از کارکردن با شمار زیادی از دانش آموزان ، همواره این که بعضی از آنها برای انجام فعالیت ها و تکالیف خود به اندازه کافی تهیج نمی شوند و نمی توانند سطح انگیزش درونی خود را در حد قابل قبولی نگه دارند ، مورد توجه بنده و همکارانم بوده است. لزوم پرداختن به این موضوع که برای ترغیب دانش آموزان در راه رسیدن به موفقیت در فرایند یاددهی و یادگیری از چه ابزار و نظریه هایی استفاده کنیم مرا به موضوع به روز و جدید بازی وارسازی علاقه مند نمود.

بازی وارسازی را به زبان ساده می توان استفاده از مؤلفه های بازی نظیر جذابیت، چالش، هیجان، رقابت و… در محیط های غیر بازی نظیر آموزش و کسب و کار تعریف نمود. بسیار جذاب به نظر می رسد که بتوانیم از عناصر بر انگیزاننده بازی ها برای هدف متعالی آموزش استفاده کنیم به نحوی که دانش آموزان با استفاده از ظرفیت ها و جذابیت های ذاتی بازی، به صورت ناخودآگاه به فرایند یادگیری بپردازند و به آن راغب شوند. برای موفقیت در فرایند یاددهی _ یادگیری باید دانش آموزان به اندازه کافی در یادگیری غوطه ور شوند و درگیری و اشتیاق تحصیلی آنها افزایش یابد. هدف غایی ما این است که یادگیری را بازی گونه کنیم تا با افزایش سطح انگیزش بیرونی دانش آموز در نهایت به افزایش انگیزه ذاتی آن ها نائل گردیم.

در این دوره مطالعه مستمر بنده پیرامون موضوع جذاب بازی وارسازی (گیمیفیکیشن) و همچنین پژوهش انجام شده درباره ارتباط بین بازی وارسازی و افزایش سطح یادگیری و درگیری تحصیلی دانش آموزان و تجربیات انجام شده در این حوزه را مورد بحث قرار خواهیم داد.

محمدجابر سالاری
4.3/5 (3 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up