جلسه 1 : آموزش مفهاهیم اندازه گیری در کتب ریاضی ابتدایی
- آیا می توان خط و نقطه را تعریف کرد؟
- بیان چند مثال واقعی از خط
- چند مثال واقعی از نیم خط
- آیا میتوان خط را اندازه گرفت؟ دانش آموزان این مفهوم را در چه پایه ای باید یاد بگیرند؟
- تفاوت بین تبیین و تعریف در ریاضی
- بیان اشتباهات رایج معلمان در حوزه اندازه گیری
- تعریف قطر
- در ریاضی چند نوع فاصله داریم؟
جلسه 2 : آموزش مفهوم اندازه گیری و روش تدریس آن در کتب ریاضی ابتدایی
- مراحل آموزش واحد طول به دانش آموزان
- بررسی واحد های استاندارد طول
- بیان مصداق های طول برای تفهیم و جا انداختن این مفهوم به دانش آموزان
- شروع آموزش محیط به دانش آموزان و روش تدریس آن
- پرسش و پاسخ با معلمان
جلسه 3 : بررسی مفهاهیم مرتبط با اشکال هندسی
- تعریف دو خط موازی
- خاصیت دو خط موازی چیست؟
- بررسی تفاوت بین تعریف و خاصیت
- تفاوت دو خط متنافر و موازی در چیست؟
- یک چهار ضلعی چند ارتفاع دارد؟
- بررسی ویژگی های مثلث (عمود منصف، میانه، نیم ساز)
- بهترین تعریف چهار ضلعی چیست؟ خاصیت چهار ضلعی ها چیست؟
- پرسش و پاسخ با معلمان
جلسه 4 : بررسی و بیان انواع ویژگی چهار ضلعی ها در کتب ریاضی ابتدایی
- تعریف و تبیین ویژگی های ذوزنقه
- موشکافی بین انواع چهار ضلعی ها با نمودار کتاب ریاضی چهارم
- تعریف متوازی الاضلاع
- خاصیت متوازی الاضلاع
- تعریف و خاصیت مستطیل
- تعریف مستقل مستطیل
- تعریف و خاصیت لوزی
- کایت چیست؟
- تعریف و خاصیت مربع
جلسه 5 : آموزش مبانی زاویه، دایره و روابط میان پاره خط در کتب ریاضی ابتدایی
- پرسش و پاسخ با معلمان
- بررسی روابط میان پاره خط ها
- روابط بین زاویه ها
- دایره چند تعریف دارد؟
- دایره را چگونه به بچه های دبستانی تعریف کنیم؟
- چگونه مرکز دایره را پیدا کنیم؟
- چرا بچه ها با مفهوم زاویه ها مشکل دارند؟
- بررسی انواع زیرساخت های مفهومی زاویه
- مراحل آموزش اندازه گیری زاویه به دانش آموزان
جلسه 6 : آموزش مفاهیم اندازه گیری (سطح، حجم، گنجایش و... ) و روش تدریس آنها در کتب ریاضی ابتدایی
- بیان تفاوت سطح و مساحت
- بررسی کتاب ریاضی سوم و شروع معرفی سطح به دانش آموزان
- بیان مصداق های ملموس و قابل درک برای واحد های سطح
- عدد های فیثاغورسی چه عدد هایی هستند؟ آیا روابط ضرب در بین این عدد ها پابرجا هست؟
- تفاوت حجم و گنجایش در چیست؟
- بررسی کتاب ریاضی پنجم و ششم
- بیان مصداق های ملموس و قابل درک برای واحد های حجم
جلسه 7 : آموزش مفاهیم اندازه گیری (سطح، حجم، گنجایش و... ) و روش تدریس آنها در کتب ریاضی ابتدایی
- تفاوت حجم و گنجایش در چیست؟
- بررسی کتاب ریاضی پنجم و ششم
- بیان مصداق های ملموس و قابل درک برای واحد های حجم
- پرسش و پاسخ به معلمان
همه ی ما معلما قبل از شروع تدریس ریاضی از خودمون دو تا سوال مهم می پرسیم.
اینکه دانش آموز پارسال چی یاد گرفته و سالای بعد قراره چی یاد بگیره؟
دونستن اینا میتونه یه دید کلی به معلم بده و اون رو آماده یه تدریس موفق کنه.
ما برای تحقق این هدف سراغ یه استاد حرفه ای رفتیم.
استاد خسرو داودی، مولف کتب ریاضی دعوت ما رو پذیرفتن که طی یک سلسله همایش هایی کتاب های درسی اول تا ششم رو به صورت موضوعی بررسی کنند. چه خوبه که اهداف کتاب و شیوه های تدریس رو مستقیم از خود مولف کتاب بشنویم.
هر همایشمون پرسش و پاسخ هم داره
شما عزیزان با خرید این مجموعه به فیلم های این چهار جلسه به طور کامل و برای همیشه در دسترس خواهید داشت، همچنین برای مشاهده دوره خریداری شده خود ابتدا وارد سایت شده و در پنل کاربری خود مشاهده فرمایید.
کلیه آموزگاران، دانشجومعلمان و حتی والدین می توانند مخاطب ما باشن.
مدرک معتبر هم به شرکت کنندگان خواهیم داد.
اندازه گیری در کتب ریاضی ابتدایی
فاصله تا مشهد مقدس چند کیلومتر است؟
خانه ی ما چند مترمربع است؟ دمای هوا چند درجه است؟
چند گرم آرد برای پخت یک کیک کشمشی نیاز است؟
جملات بالا برای همه ی ما آشنا است.
ما هر روز از اندازه گیری استفاده میکنیم و یکی از دلایل اصلی تدریس اندازه گیری در کتاب ریاضی این است که در زندگی روزمره کاربرد فراوانی دارد.
اندازه گیری عبارت است از فرآیندی که در آن، عددی را به صفتی از شی یا حالت نسبت می دهیم.
از اندازه گیری می توان برای یادگیری مباحث دیگر ریاضی نیز استفاده کرد.
اندازه گیری در ریاضیات
واضح است که مباحث متفاوتی از ریاضیات در اندازه گیری به ما کمک می کند. برای مثال، از شمارش برای محاسبه تعداد گرمها در یک کفه ترازو، از ضرب برای یافتن حجم، از تقسیم برای تبدیل دقایق به ساعات، از تفریق برای مشخص کردن دقت یک تخمین و از جمع برای یافتن محیط یک مثلث استفاده می کنیم. ممكن است برای بیان تعدادی از واحدها، از اعداد صحیح، اعداد کسری، اعداد اعشاری و حتی اعداد منفی استفاده کنیم.
این که اندازه گیری تا چه حد در تدریس اعمال یا اعداد مؤثر است، کاملا مشخص نیست. بسیاری از مدلهای به کار رفته، دارای مبنای اندازه گیری است. برای مثال، محور اعداد بر مبنای طول استوار است. در یک مدل، برای تعریف ضرب از مفهوم مساحت استفاده می کنیم و نیز مفاهیم و روشهایی وجود دارد که بر اندازه گیری و اندیشه های مربوط به اعداد متکی است.
تدریس اندازه گیری
اندازه گیری فرصت شایسته ای برای ارائه ی تجارب حل مسئله در همه سطوح فراهم می کند.
یکی از نخستین قدم ها در این موضوع، دانستن این است که می خواهیم چه چیزی را اندازه بگیریم؟ ممکن است این موضوع بی اهمیت به نظر برسد اما اغلب موجب دردسر می شود. برای مثال یک عمل اندازه گیری را در نظر بگیرید. به راستی می خواهید چه چیزی را اندازه بگیرید؟ آیا می دانید چرا ممکن است تفسیر نمرههای یک امتحان دشوار باشد؟ ما به راستی نمی دانیم که کدام صفت یا وضعیت را باید اندازه بگیریم.
درک درست برلی اندازه گیری
وقتی که کودکان ندانند که مساحت به چه چیزی اطلاق میشود اندازه گیری مساحت یک شی برای آنان دشوار خواهد شد. بنابراین یکی از نخستین کارهای ما باید ایجاد ادراک از صفات مورد نظر باشد. ما این کار را از طریق مقایسه انجام می دهیم. نخست با مقایسه اشیایی که تفاوت محسوسی با هم دارند و سپس با مقایسه مستقیم آنها و در آخر با مقایسه غیرمستقیم آنها.
وقتی کودکان مراحل مقایسه ای را طی میکنند نه تنها درکی از صفات و دایره لغات مرتبط با آن کسب میکنند بلکه مراحلی که به آنها در تشخیص یک عدد کمک میکند را نیز میآموزند. این مرحله را اغلب مرحله بیش از اندازه گیری می نامند زیرا هیچ عددی در آن به کار نرفته است.
واحدهای اندازه گیری
واحد اندازه گیری یکی از مهمترین جنبه های این حوزه محسوب می شود. نتایج تحقیقات مربوط به ارزشیابی ملی نشان میدهد که کودکانی که دانشی از واحد اندازهگیری کسب کردند میتوانند از آن در کارهای ساده استفاده کنند ولی در شرایط پیچیده تر، دانش را رها می کنند.
برای مثال بیش از سه چهارم کودکان نه ساله توانستند حجم مکعب مستطیل را بیابند اما وقتی که شکل کمی پیچیده تر شد فقط تعداد مکعب هایی که قابل مشاهده بود را شمرده اند.
بنابراین آموزش درست واحد های اندازه گیری بسیار ضروری و مهم به نظر می رسد. همچنین یکی از مباحث پر چالش در این بحث تبدیل واحد ها به یکدیگر می باشد. در این کارگاه درباره چگونگی معرفی واحدها مباحثی مطرح خواهد شد.
اشکال هندسی
ما از تفاوت اشکال گوناگون یک درک شهودی داریم و باید بتوانیم که این تفاوتها را به طریقی توصیف کنیم. زیرا با در نظر گرفتن خواص این اشکال این توانایی ها تقویت خواهد شد.
یک شکل هندسی را میتوان از طرق گوناگون توصیف کرد:
تعداد اضلاع
تعداد گوشه ها
اسامی آنها
آیا متقارن هستند یا نه
طول اضلاع
اندازه زوایا
اضلاع موازی و عمود
آیا اشکال محدب هستند یا مقعر
نحوه معرفی این چند ضلعی ها و ارتباط بین آن ها و بیان تفاوت ها شباهت ها در این کارگاه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
5 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
سلام خدمت شما
من قبلا در وبینار دکتر داودی شرکت کرده بودم ایشون تدریسشون عالیه
عالی بود
سلام خدمت دکتر داودی گرامی و همکارانشون
من قبلا از طریق دانشگاه فرهنگیان اراک هم در وبینار ایشون شرکت کرده بودم و به نظرم ایشون بی نظیرند .خدابهشون قوت بده
سلام و عرض ادب
بسیار سپاسگزارم از همه کسانی که برای داشتن کشوری آباد و مردمی فهیم تلاش می کنند.
سلام و احترام
نظر لطف و بزرگواری شماست.