آموزش در مدرسه با طعم بازی و لذت

نویسنده: حجت دهقانی فیروزآبادی
بازی در مدرسه
folder_openمقالات

بازی کردن كودكان و نوجوانان، به رشد اجتماعی و عاطفی آن‌ها کمک می‌کند. همچنين باعث مي‌شود با دنیای واقعی، زیبایی و زشتی‌های آن آشنا ‌شوند و کم‌کم می‌آموزند که با همیاری و مشارکت، کارهایشان را پیش ببرند. کودکان و نوجوانان با بازی کردن می‌آموزند که مسئولیت‌پذیر باشند و راه‌هایی برای بروز و بیان اعتقادات و احساسات خود بيابد. به طور كلي مي‌توان بازي را وسيله‌اي براي اظهار و بيان «خود» دانست.

بازی در كلاس، يكي از بهترين راه‌های برقراري ارتباط دوسويه بين معلم و دانش‌آموز

به نظر جامعه‌شناسان، بازی جزئی از زندگی انسان از بدو تولد تا زمان مرگ است و انسان بدون بازي و بازيچه مانند ماهي بدون آب است.

بازی و یادگیری

اگر تحلیل دقیقی روی بازی کودک در خردسالی و دوره‌ی دبستانی داشته باشیم، می‌توانیم تا حد زیادی شخصیت او را در بزرگسالی بیابیم؛ خشونت، کمرویی، عصبی بودن، ترس و وحشت و عدم اعتماد به ‌نفس در بزرگسالان جزو مواردی هستند که در بازی‌های کودکانه این افراد قابل کشف می‌باشند و اگر در همان دوران به کمک کودکان برویم، در بزرگسالی با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهند شد.

امروزه بازی‌های جديدی به نام «بازی‌های جدی» كه براي اهداف آموزشي طراحي شده‌اند، در سراسر جهان راه خود را به کلاس‌های درس باز كرده‌اند كه متأسفانه در كشور ما اين بازی‌ها ناشناخته است و معلمان ما با اين بازی‌ها آشنا نيستند.

هلنه میشل، مدیر بخش بازی‌های جدی و نوآوری در مدرسه گرونوبل فرانسه (مرجع بین‌المللی در بازی‌های جدی) می‌گوید: بازی جدی، نوعی از بازی است که از ابتدا برای یک هدف جدی طراحی می‌شود. مثلاً برای هدف آموزشی یا حرفه‌ای. بازی‌های جدی در سه زمینه مفید است؛ یعنی وقتی می‌خواهید پیامی را منتقل کنید که یا پیچیده است یا خسته کننده و یا آن‌قدر ساده که نمی‌خواهید برای آن وقت زیادی صرف کنید.

و حال قصد دارم يكي از بازی‌های جدي رو كه به تربيت شنيداري و قدرت تمييز دانش‌آموزان كمك ویژه‌ای مي‌كند براتون معرفي كنم.

از بچه‌ها بخواهید چشمان خود را ببندند. سپس به یکی از آن‌ها بگویید، صحبت کند. بقیه بچه‌ها باید نام دوست خود را که صحبت کرده است، حدس بزنند. می‌توان افکت‌هایی را آماده و در کلاس پخش کرد و این روش را با این راهکار ادامه داد. (استفاده از گوشی همراه و ضبط صوت)

با تغيير در ساختار اين بازي، بازي جديدي ساختم كه بهتون پيشنهاد مي‌كنم حتماً اين بازي رو در كلاس انجام بديد و مطمئن باشيد نتايج خوبي ازش مي‌گيريد.

بازی در کلاس
دبستان شاهد یزد

نام بازی: كی منو صدا زد؟

يكي از دانش‌آموزان را  مشخص كنيد تا به جلوی كلاس بياد (مي‌تونيد جهت تشويق دانش‌آموزي را انتخاب كنيد) چشمان او را ببنديد و از دانش آموزان بخواهيد كه همه سكوت كنند و بعد به يكي از دانش‌آموزان اشاره كنيد و از او بخواهيد تا دانش‌آموزی كه چشمش بسته شده است را به اسم صدا بزند سپس دانش‌آموزي كه چشمش بسته است بايد تشخيص دهد چه كسي او را صدا زده است. جهت سخت و جذاب‌تر كردن اين بازي مي‌توانيد از دانش‌آموزی كه صدا مي‌زند بخواهيد با تغيير صدا، فردی كه چشمش بسته شده ‌رو صدا بزند يا اين كه از چند نفر بخواهيد همزمان او رو صدا بزنند و بعد كسي كه چشمش بسته است بايد اسامي دانش‌آموزاني كه او را صدا زدند نام ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

«مطالب دیگر»

[instagram-feed]

keyboard_arrow_up