سفر یادگیری
تفاوتی ندارد که در حال آموزش به چه مخاطبی و با چه سن و سالی هستیم؛ فارغ از جنسیت و سن یادگیرنده در هرحال تجارب یادگیری مثل سفر هستند، سفری که از جایی که یادگیرنده الان قرار دارد شروع می شود و تا زمانی که به هدف موردنظرِ آن آموزش میرسد ادامه می یابد. معمولا پایان این سفر فقط دانستن بیشتر نیست، بلکه کسب مهارت، تغییر نگرش و توانایی انجام دادن بیشتر و بهتر است.
شکاف یادگیری
✍️همیشه یک شکاف و خلا بین موقعیت کنونیِ یادگیرنده و جایی که باید برای دستیابی به موفقیت به آن برسد وجود دارد؛ این شکاف، همان نیازی هست که ما به عنوان آموزش دهنده باید بتوانیم پاسخ مناسبی برایش پیدا کنیم و خلا موجود را پر کنیم.
شکافی که در این جا از آن حرف میزنیم می تواند کمبود دانش باشد، اما واضح است که فقط محدود به این مورد نیست. اطلاعات را می توان به عنوان ابزاری در نظر گرفت که یادگیرنده به آن نیاز دارد تا بتواند عملکرد خودش را نشان دهد اما نکته کلیدی این جاست که یادگیرنده بداند با این ابزار، یعنی دانش یا اطلاعات خود چه کاری انجام دهد و چگونه از آن بهره مناسب ببرد.
ابعاد شکاف دانش
زمانی که تنها کمبود یادگیرنده، دانش است کار معلم خیلی آسان است، به ویژه در این دنیای انفجار اطلاعات که راههای خیلی آسان و ارزانی برای دسترسی به اطلاعات وجود دارد. پس حالا که دسترسی به دانش، تنها نیاز یادگیرنده نیست، به نظر شما چه شکافهای دیگری غیر از دانش وجود دارد که می توان با آموزش آن ها را پوشش داد؟ در قسمت نظرات برای ما بنویسید.
دنیای اطلاعات، علاوه بر دسترسی آسانی که در اختیار یادگیرنده قرار می دهد مزایای مهم دیگری نیز دارد. در عصر جدید اطلاعات، لزوما نیازی نیست فراگیرها همه ی اطلاعات را در کل مسیر یادگیری در ذهن خود نگه دارد. با این حساب شما میتوانید اطلاعات مهم بیشتری را در مسیر آموزش به دانش آموزان یاد دهید لذا یکی از تکنیکهای مهم در مسیر طراحی آموزشی این هست که همه اطلاعات را یک دفعه بیرون نریزید بلکه ببینید چطور میتوانید کولهپشتی اطلاعات را در طول آموزش روی پشت دانش آموز نگهدارید تا هرجا لازم بود چیزهایی که لازم دارند را از درون کوله پشتی بردارند.
اگر یادگیرندهها دقیقا زمانی اطلاعات را دریافت کنند که به آن اطلاعات نیاز دارند، احساس بهتری خواهند داشت و بیشتر قدردان خواهند بود. ایجاد یک شکاف آموزشی هدفمند می تواند انگیزه دانش آموزان را برای یادگیری و کنجکاوی بیشتر افزایش دهد. می توان برای ترغیب بیشتر دانش آموزان قسمتی از اطلاعات پیرامون یک موضوع را به آن ها داد و با پرسیدن چند سوال شکاف دانش را به وجود آورد و در این هنگام دانش آموزان بعد از احساس نیاز، آماده و تشنه یادگیری و پرکردن خلا آموزشی خود می شوند.
ناعمه سجادی